Sunday, September 13, 2009

abah polis in memories~ 23Ramadhan bersamaan 13 Sept 2009

bagaimana saya nk mula kan...

:(

terlalu pedih utk saya terima kenyataan ini...

dulu 19 Syawal ,ayah tiri kami pergi meninggalkan kami..
dan kini 23 Ramadhan,abah pula menyahut seruan Illahi..
:(

saya masih lagi teringat kata2 bijak pandai..."ibu bapa yang malang adalah ibu bapa yg terpaksa mengiringi jenazah anaknya ke kuburan..tetapi anak2 yang beruntung dan bertuah adalah anak2 yang mengiringi jenazah ibu bapa nya ke kuburan"....

sbnrnya ,saya rasa bersyukur ...abah pergi mengadap Ilahi di bulan Ramadhan...
bulan yang penuh keberkatan...

tapi saya juga manusia biasa...
x dpt lari dari rasa sedih,rasa terkilan...
dan rasa kehilangan ...

:(

ya allah,berikanlah ku kekuatan...

pagi tadi pukul 7.05 am,doktor telefon kakak saya...
menyuruh kami smua ke hospital dgn kadar segera...
kakak telefon emak dan emak sampaikan pada kami adik beradik...

kami smue cube bersiap sederas yang mungkin...

dalam perjalanan,smuenye senyap,membisu...
saya x mahu menelah ape yang cube doktor sampaikan pada kami..
sungguh saya x mahu agak ape2..walaupon hati saya da terasa x best.

kami sampai hospital lebih kurang 8.15am,dan kami smue bergegas nk masok ke dalam ICU...
suddenly,abg bini abah...cube berlaku kurang ajar pada emak saya...

mase tu kami dah melepasi Guard,sbb guard mmg tahu keperluan kehadiran kami di situ..
pakcik tu tibe2 dtg kat guard,n then bertempik..




mase kami masuk,doktor sdg beri penerangan pada bini baru abah n bersama dua org yang lain,mungkin abg n birasnya.

kami mase tu terjengok2 abah....n then tibe giliran kami pula diberi penerangan.
rupenya setakat pagi yang kami sampai tuh,abah da mengalami dua kali serangan jantung kritikal hingga jantungnya terhenti.Doktor kate CPR kali pertama mengambil masa 5 min utk kembalikan denyutan jantung abah.CPR ke dua lebih kurang 15 min.

luluhnya hati kami...doktor panggil kami kerana nampaknya tiada tanda2 abah mahu melawan penyakitnya.doktor kate abah nampaknya sudah berputus asa :( sedihnya saya ...berjuraian airmata ini tumpah.

doktor soh kami dua kuarga buat keputusan,samada hendak biarkan abah dgn mesin ventilitor itu , atau cabutkan saje....sudah tentu saya x kasi cabot.tp mak kate dgn perlahan,x perlu seksa abah korang... :((

sungguh saya mmg x mahu membuat keputusan ....saya nk abah hidop macam biasa...ceria bersama2 dgn kami.

lps tu tetibe doktor tu berlari ke bilik abah...nurse panggil kelam kabot...katenye kena attack lagi...mase tuh kaki saya mmg dah x bole berdiri...saya gagahkan jgk cube pergi ke bilik abah,tapi dihalang petugas kat situ....

lama...lama sgt diorang buat CPR kat abah...saya smpikan rasa cam...biar saya je yang gi wat CPR tuh....

slps setgh jam,doktor cina tu kuar....die tny mana waris,saya teros mengaku.die kate die dah buat yang terbaik...tp abah x dpt diselamatkan....

terduduk saya menangis di situ....saya x percaya abah dah xde....x mungkin...
:(

saya nk masok,nk cium abah.doktor halang.doktor kate abah suspected H1N1...
teros saya menjerit.."what???? mana die dapat?"

doktor kate ..hanyalah suspected..sbb kematian abah terlalu mendadak,disamping jangkitan kuman yang terok kat paru2 n demam yang terlalu tinggi suhunya.baru saya teringat,abah berniaga kat bazar ramadhan,mungkin abah dapat jangkitan dari situ...

but menurut doktor,itu hanya suspected sahaja.sbb kes abah ni lebih kepada serangan jantung.
sample fluid badan tu hanya dpt tahu result nya slps 3 hari.

doktor bagi kami masok,tapi hanyalah dua org pada satu mase,tp dgn syarat basuh tgn sblm n slps masuk n pakai penutup hidung.


muke abah mcm tgh tido nyenyak ,kn?
:(

terlalu cpt smue ni berlaku....3 hari sj sy dah kehilangan abah....
sy dah usaha...baca yassin salu...tapi ... :((

oleh kerana abah suspected , jenazah abah tidak bole dimandikan sebarangan dan disemadikan sebarangan.doktor kate ,slps jenazah abah dimandikan nnt,keranda abah akan dipakukan...

:( luluhnya hati saya....ya allahhhh!

sebelum jenazah dimandikan,petugas di bilik mayat tu meminta kami smue melihat abah utk kali yang terakhir sbb sejurus slps dimandikan jenazah abah akan di sealed.dan covernye cover plastik berzip.kenapa sampai begini....mmg saya x berpeluang nk cium dahi abah utk kali terakhir. :((

semasa menunggu jenazah dimandikan,keadaan smue sgt tenang.orang sblh sana pon xde dah nk tggi suara dgn kami...smuenye like berserah....

saya hulurkan sket duit sumbangan pada tgn makcik tu.saya tanyakan ade ke buat kenduri tahlil?katenya ade mlm ni...saya pon x sure adakah bole kite buat tahlil di bulan ramadhan...mmg saya jahil sket bab2 ni...sbb setahu saya mlm ramadhan adalah utk terawih...tp ntah.siyes saya mmg x tau bole or x....

saya katekan lagi...if ade nk dirikan marmar kat kubur abah,informlah kami...brp yang ade kami akan hulur.saya tak pasti org sana sudi ke x terime sekiranya kami sahaja yang dirikan kubur utk abah...if berkongsi mungkin xpe...ntah la...cube anggap yang baik2 je lah.

dan lagi berite x best...jenazah abah x bole dibawak ke masjid or rumah...sembahyang jenazah mesti dilakukan di bilik mayat tu jgk....sedihnya ya allah....smuenye kerana abah suspected.


dulu arwah abah pernah berpesan pada kami,if die meninggal nnt,die nk dikebumikan di Kg.Tedong spy senang adik beradik die n anak2 die dtg menziarah kuburannya...tp ,spt yang dijangka,soal kebumi akan jadi isu...saya katekan pada mak saya,biarlah mak,wasiat tetap wasiat...biarlah ia tggl menjadi wasiat....soal di mana kuburan abah tidak menjadi soal....di mana2 skalipon kite bole berdoa dan sedekah alfatihah.....

jenazah abah di bawa di kawasan perkuburan pekan Alor Gajah....jauh dari kami... :(
tapi dekat dgn rumah bini abah tuh,blkg rumah sj kuburan itu...ibaratnya,bukak tingkap belakang..da nmpak kubur....

saya dah janji dgn Allah,saya x nak susahkan abah...biarlah mereka kebumikan abah di situ.saya x kuasa nk bertekak or memberitahu apa2 pada mereka2 tuh....biarlah....xpelah,hak kami sbg anak x dititikberatkan...biarlah isteri abah yang sah itu buat keputusan...
biarlah....


alhmdulliah,cuaca sgt redup....seredup hati kami....
ramai yang dtg n menunggu jenazah dikebumikan....
alhamdulillah....

abah dpt petak kubur yang paling hampir dgn teduhan pokok...
alhamdulillah....
sedikit sebyk sejukkk kubur abah,kan?

alhamdulillah,adik saya Arif dapat bersama2 menguruskan jenazah...
dari sembahyang jenazah,bersama dalam van jenazah,angkat keranda dan turunkan abah ke liang lahat...
:(


alhamdulillah jgk,jenazah abah tiada masalah semasa nk dikuburkan....


selesai talkin dibacakan...kami anak beranak smue pegang nisan sementara abah tuh....
dgn doa .....

usai smue...kami pon beredar....
kami tahu kami x diperlukan di situ...
dan kami pon x diundang ke rumah makcik tuh...
biarlah....

sbnrnye mereka marah dgn mak saya sbb keadilan undang2 syariah menyebelahi mak saya...semuenye berkisar ttg nafkah anak2...

ntahlah....abah pon dah xde....x guna nk ingt smue tuh lg....perkara pon dah berlalu....smuenye hanya kenangan skang....

saya doakan roh abah dicucuri rahmat....
dan semoga abah ditempatkan dikalangan2 org yang bertakwa...
amin...

kakngah syg abah...:(
smpi bile2 kakngah tetap syg abah....

Alfatihah!

17 comments:

Eija @ Purple28 said...

:( Al-Fatihah...banyak bersabar yer..tabahkan hati

zULiaNa zULizzY said...

sabar dan tabahkn hati..
org yang meninggal di bulan ramadhan akan terlepas seksaan kubur.
semoga rohnya dicucuri rahmat..
amin..

Suki Cida said...

Al-Fatihah... tabahkan ati... you dah lakukan terbaik tuknya... apa yang kita perlu lakukan banyak berdoa padanya, semogo rohnya di cucuri rahmat

MahaSayang said...

aduhai...sgt syahdu...pagi2 lagi saya dah menitiskan airmata...saya mmg sensitif bab2 ibu bapa ni...kerana saya masih memerlukan mereka...!

tapi saya nak tanya..adakah arwah di kebumikan di tanah perkuburan Kg Kelemak???

puterikurekure said...

Al-Fatihah untuk arwah abah sri.
sri, kuat ye! kalau apa2, kite ada kat sini.

bergenang2 air mata kite baca cerita sri. plus, ada gambar pulak tu. lagi buat kite rasa nak nangis.

kite sekeluarga doakan agar abah sri ditempatkan di kalangan mereka yang beriman. insyaAllah sri.

shazlyna said...

salam. angah...
Al-fatihah utk arwah, semoga rohya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama dgn org2 yg beriman. Alhamdullilah arwah pergi di bulan Ramadhan yg mulia ini.Walau aku tak pernah jumpa dgn arwah,tp aku tahu ia amat istimewa dlm diri mu. Tabahkan hati dan bykkan istifar. melihatkan gmbr arwah di icu teringat aku pd arwah abah mertua aku,masuk ICU secara tiba2 dah terus koma sehingga akhir hayat. tak sempat nak sambut ulangtahun kelahiran cucu dia yg sorg tu. Kita manusia yg mampu merancang hanya Allah yg menetukan semuanya. Ini adalah takdir yg telah ditentukan olehNya. Tentu adaka hikmahnya.aku tau mcm mana sedihnya kehilangan org tersyg, walaupun abah mertua. Doa dari anak yg soleh dan solehah adalah teman di alam sana.
Kem salam kat mak yer. shaz juga sygkan angah....

NahDaTuLIzaH said...

Al Fatihah buat arwah...

Banyakkan bersabar...

Aku pon x mampu nak tulis ape lagi...

@dik-nick said...

Al-Fatihah. Fea, kuatkan semangatmu. Sesungguhnya Allah lebih menyayangi dia.

yatie81 said...

al-fatihah..byk bersabar yer..semoga roh arwah dicucuri rahmat.kita yang hidup kena teruskan kehidupan kita...

ratna said...

al fatihah..byk2 sabar yer sri. doa byk2 utk arwah. biarkan mereka yg tak berhati perut tu. biar allah saja membalas apa yg dah mereka lakukan pd keluarga sri. geram pulak saya dengar.

shazlyna said...

salam, angah...
Al-fatihah buat arwah semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama org2 yg beriman.
amin

Maru said...

Inalillah....

Semoga arwah abah berada di dalam golongan² org yg beriman...Al-Fatihah...

takziah dari aku...

~mc'kie~

Shima Batu said...

beralah xbermakna kalah...

biar lah menang di sini...

Hasra_Razali said...

Salam Takziah...
Semoga roh ayahanda dicucuri rahmat..al fatihah..

IEM said...

Al-Fatihah...banyak bersabar yer..tabahkan hati

zara.zulaikha said...

Al-fatihah...

Ceera said...

takziah babe..

aku baru je bukak blog ko..

jangan sedih ye..

alfatihah buat abah ko...