Monday, August 17, 2009

menu hari ini...ehh..kelmarin daa!

hollaaa..

ammah gedek gedek!

tsk tsk tskkk...ntah hape2 le saya ni kan..pagi2 da merosakkan bahasa..not good not good!

ni menu kelmarin...saje upload hari ni sbb semlm2 bz wat editing gmbr...

disebabkan nasi saya yang sgt glamer ....ade org a.k.a jiran sebelah uma.. Lin mintak diperturunkan resipi nyer..alahaiii...malunye mak...org mintak resipiiiii...hikhikhik...sgt geli hati perut mak ,nyah...

buku resipi saya kan da ilang uols...bkn ilang kot.ada kat celah2 kotak mase pindah rituh agaknye..ate,pemaleh katenyer nk bongkar segala!cehh!so..main ingat2 je ni menu tahun lps yg saya masak mase raye rituh...

lgpon sbnrnye,niat sbnr utk wat makan2 sempena menyambut ketibaan ramadhan...tu yang bagi jiran sana sini n mentua skali.

sile tahu...diet saya telah terbang hari tuh yer!cedih!

ok lin,..nnt salin yer...

mule2 berite penting...ehh...ni bukan buletin utama daaa...hikkss..dush dush pangggg....

Nasi Beriyani Hujan Panas.

bahan2 :
  1. 3 bawang besar,5 bawang putih (dihiris2)
  2. minyak sapi
  3. kayu manis (dipatah dua),bunga lawang 2biji,bunga cengkih 4biji.
  4. kismis
  5. gajus
  6. daging ayam/kiub stok ayam
  7. serbuk jintan manis,jintan halus dan ketumbar.(kalo x nak letak pon xpe)
  8. susu cair/isian sejat.
  9. rempah beriyani secukup rasa.
  10. pewarna kuning,merah,ijo!
  11. beras basmati/beras padi huma/padi bukit.
  12. garam dan perasa secukup rasa.

cara masak:

  1. gosek beras dan asingkan air utk masak beras tu dlm bekas lain dulu.air tuk tanak tu jgn terlalu byk.kena kurang sket dari biasa.
  2. panaskan kuali,masukkan minyak sapi dalam setengah cawan gitu..ataupon agak2 sendiri la kan...x nak gemok,letak la setitik..hahaha!
  3. masukkan kayu manis ,bunga lawang,bunga cengkih .agak2 da naik bau,masukkan bawang2 segala.
  4. tumis smpi naik bau.masukkan serbuk jintan2 tu smue.
  5. masukkan pulak rempah beriyani.
  6. tumis..tumis..dan tumis...
  7. cairkan susu cair dalam mangkuk,agak2 dalam setengah mangkuk gitu...then masuk dalam kuali yg tgh tumis tuh.
  8. masukkan daging ayam if xde kiub stok ayam.kalo ade kiub tu,ambil seketul kiub sahaja then peroikan dalam kuali tadi.**nota-lebih sedap letak daging ayam bertulang**
  9. agak2 ayam tu da masak,masukkan gajus dan kismis.
  10. masuk garam n perasa.**agak2**
  11. bile kite yakin semua da masak,then amik periuk nasi yg kite gosek beras tadi tuh..masukkan kesemua kuantiti yang ade dalam kuali tadi ke dalam periuk nasi ituhhh.
  12. masukkan air beras yg kite asingkan mule2 tadi then dikaco2 kasi sebati.
  13. petik suis periuk nasi tu n masak nasi tu mcm biasa.jgn lupe tekan "COOK" yer...hikhik...



close up sket.

bile kite agak2 nasi da masak,kite korek nasi tu dalam 6 lubang gitu...masukkan kaler ijo,kuning & merah tadi dlm lubang2 tadi n tutup lubang2 tu semula.jgn kaco2 dulu.sabo sket.

agak2 kite yakin nasi tu da bole di makan,baru kite gaul nasi tu supaya kaler2 tu smue bercampor antara satu sama lain.(kaler kuning sy kehabisan uols..hanya merah dan ijo saje yang ade ye) hahaa!

tggu sket lagi n then bole la dihidangkan...tu nampak ayam dlm nasi tuh....mabelesss wa ckp lue...

terbaekkkk dari ladang!

sedap dimakan bersama kari ayam/daging mamak style...

senang je nk buat mamak style ni...kuahnye kasi cair2,jgn pekat.no santan okeh!..kalo nk letak jugak,wat cair2 je santan tuh...ala2 malu tapi mahu...gitu!

sayur ni saje je goreng.ingtkan if ade nenas bole wat acar...xpe...bersyukur ape yg ade dlm fridge kesayangan ku ituhhh...

sekian saje menu hari ni....

daaaa...***hahahaha***

4 comments:

sueliah said...

aduh kak sedapnya, menarik ttarik harus cuba ni tp sblum tu leh hantar brang semangkuk tak...hehehe

salam pkenalan :-)

fealize_eleanoer said...

sueliah :

hai sue...slm terkenal...hikkss..

ohhhh...boleh antoooo...anta mangkuk je la ...hahaha! =))

NahDaTuLIzaH said...

wa...sedapnye...terliur gue...

Kalau gite rupe nasi beriani ujan panas, camne lak rupe nasik briani ujan lebat?huhuhu

Anonymous said...

nyah...satu ari mak kena tengok camne ko masak nie nyah....

ini masakan orang2 pro nie...huuu....

~mc'kie~