Tuesday, January 20, 2009

perkembangan safiya setahun 8bulan....



da lama x cite pasal perkembangan safiya kan...ekceli safiya xde kembang pon...kuncup pon idokkk...heheh....

xlah...saje je tuh...

safiya sy skang makin nakal...dan makin bijak...agaknye sbb bagi die minum susu Gain Plus Advance Eye Q tu kot....jgn x tau..safiya skang pandai speaking London okeh....aku xde la ajar sgt pon...kadang2 je speaking dgn die...and amazingly she's understood what i'm saying abt....pretty quick huhhhh???

antara perkembangan safiya :
  • da pandai merajuk n pandai memujuk n mengajuk...cthnye if die kena marah,die akan dok diam dan tunduk smbil muncung bibir ke bawah...hahaha..very funny...die pon pandai pujuk saya bile saya menangis...die akan gune tgn die pegang muka saya,walaupon cara pegang agak kasar,tp kite tahu die tgh memujuk smbil berckp bahasa yg kunun2nye tanya2 prihatin gituhhhh...dan lagiiiiii....die pernah ngajuk nenek die marahkan die....mcmane tgn nenek die marah2 mase tu,die pon angkat2 tgn die lakonkan aksi semula....kehkehkehkeh3x...
  • safiya skang pandai posing....bile kite ckp "POSE" aje...die akan automatik wat aksi smbil tggu flash kamera....
  • kalo korang perasan iklan Petronas yg bapak dgn anak dok dlm kete smbil wat aksi bwk kete laju2,kan anak die tu angkat tgn letak kt kepala kunun2 pening pale dgn karenah bapak ehh...kalo korang nk tau,bile safiya dgr je bunyi iklan tu "vroommm vrommm" gitu kan,die yg akan letak tgn die kat kepala dulu,x kire la dlm tv ke radio ke ape ke...hahahaha....
  • da pandai urut tgn atok nye ... (atoknye pernah patah pergelangan tgn)..kunun2 urut utk amik ht atok la ehh gitukkkk....
  • da pandai shuffle....x percaya ehhh???aku pon x caya mule2 tu okehhh...bile aku test,ckp.."safiya...try shuffle"...dan2 tu jugak die akan buat langkah shuffle yg laju2 tuh....tp shuffle yg ala2 baby tu laa....bukan mcm org dewasa tuhhh....kuikuikuikui2x...
  • asal jumpe mana2 orang pon die akan ckp bye2....lps tu flying kiss sekali...pakej uolsss..!
  • da pandai ckp "let's go" (pelat style),da paham "put ur toys inside ur bag",da paham "put here/put inside"...da paham "take mama's handbag"...da paham "salam everybody","gudbye everybody",flying kiss everybody"..da paham "on the radio plz"...phm "on/off ur shoes"..
  • pandai tunjuk bile kite ckp.."show me ur teeth","show me ur tounge"...bile tny mana mata,nnt die kenyit dua2 mata.bile tny hidung,die kembang kempis hidung smbil point ke hidung die,kalo telinga..die kepetkan telinga die....
  • da pandai ckp "car,lorry,motor" smbil tunjuk tp pelat2 sket laa...
  • asal jumpe pintu je mesti bagi salam...dgr bunyi suara die "..kummmmmm" jer...x kirela pintu ape pon..pintu lift pon die bagi salam....adoiyaiii...
  • kalo soh "throw away" sampah...die akan bwk smpah tu ,tekan pedal tong sampah n masukkan smpah tu..hahaha...terer x anak i ?
  • tau ckp "dirty",bile saya ckp "hot"..die akan kipas2kan mulut die tanda kepedasan kunun2...tp bile sy tgh ironkan baju,leh lak die tanya.."panas x?"...hahaha!pandai jugak tanye lauk "sedap x?"
  • die paham kalo kite kate "NO !",tp skali tu jela die paham..pastu die buat lagi...ntah paham ke x tuh?
  • da pandai counting smbil tunjuk isyarat jari 1,2,3,4,5...tp bile kite soh die ckp counting...die akan start dgn "two"...huhhhhh! kena tuisyen lebih nihh...
  • pandai "clap ur hand"...
  • tau takut kalau dapor gelap ke...ruang tamu gelap ke..die akan ckp "atottttt"
  • bile die nk soh kite bukak something..die akan ckp " aaabuuutaakkk"...
  • suke nyanyi ,antaranya yg aku paham.."akukahhhhhhhh???..akukahhhhhhh???!"..ntah siapa yg die tanya ntahhh ... =))

ape lagi ekkk...mak da lupe nyah....tp x pe...harap2nya safiya jadi manusia berguna bile da besar nnt ye syggg...mama tetap sayang safiya walau safiya nakal mcm mana pon....

:)

9 comments:

puterikurekure said...

comel nye safiya!!!!!
i don't know apsal kite sangat tulis nama safiya, safiyah.
suka letak H kat ujung nama dia.
hehehehe.

sangat cerdik ok.
best2.
nak baby jugak!!!

@cu SaYaNg said...

nyah...amik video safiya shuffle..nak sgt tgk baby shuffle..hehehee

@cu SaYaNg said...

anda telah di tag - sila layari blog http://sephiasayang.blogspot.com
untuk mendapatkan award anda

ArELeEz said...

syioknye tgk keletah anak kan..

lily lotus said...

mama mana tak sayang anak ;)

reena said...

haha... kelako part bg salam kat lif tuh..... ade2 jek safiya ni tau... aunty kiss dia...

Shima Batu said...

eeeiii..
comel. rasa nk cubit pipi dia...

ratna said...

dah lama tak jenguk sini.. dah besar dah anak dara sorang tu..besar dan cerdik...pandai..

MahaSayang said...

pandai pose...melaram..ikut sapa...? mama dia lah kan....cerdik2...