Wednesday, January 07, 2009

opppsss...tergedikkss sudahh! =))

****ni edit post sahaja.entry sbnrnye di bawah ini***
atas permintaan ramai...ewahhh...saya sertakan skali pakej2 Pinggir Construction Ent. ni buat :
  • Kerja kerja pemasangan Iron Grill
  • Pendawaian Elektrik
  • Pemasangan Awning(Ajiya) -->jgn tny aku ape tu ajiya..aku pon x phm.. =))
  • Pengubahsuaian Rumah(Renovation)
  • Kabinet Dapur & Hiasan Dalaman(Interior Design)
***********end edited***********

pernah x korang buat keputusan last minit setelah smue perkara telah hampir siap dilaksanakan?x kesa la perkara ape pon...tp yg berkaitan dgn diri aku skang ialah of coz pasal rumah baru ni kannnn...

ekceli aku n papa pernah berhasrat utk buat renovate rumah sket2 sblm brg smue dipindahkan masuk...yela ikut2 bajet la kan....saje2 tny dgn cina kontraktor kat rumah kami tu (company X ).dr penerangan die,die kate kalo x nak buat sebijik mcm pakej yg die iklankan tu (worth 5K,free bunga central berkaler),nk buat cornice keliling rumah pon bole...i mean from entrance,dining hall n living hall--die caj rm900.campur dgn bunga kat central tu die amik rm200,kalo nk tambah kaler plus rm100.so bile dgr harga yg agak ok ituhhhh,maka kami pon letak la deposit rm100 tanda jadi....pastu bile dgr cerita mentua pulak,diorang kate stakat cornice aje caj smpi rm900 itu da mahal sgt dah kate diorang...aku pelik jugak la sbb aku rasa itu da mcm murah dah kannn...pastu papa pon ikut la ckp diorang,cancel nk buat cornice...bile mintak balik deposit tu,harammmm cina tu nk bg balik...yela..silap kami pon,x tny dulu kat parents....

so,tutup cerite tu...da rugi rm100 ponnn !

setelah hampir 80% misi hampir siap dilaksanakan,tanpa malu dan dgn kegediksskan yang terserlah,aku n mak mentua aku saje2 gi tgk show house kat tgkat C-8-5(kontraktor melayu punyer).masuk2 je uma tu aku tgk design die....fuhhhhh...punyer le lawa (lebih kurang yg Cina tu punyer yg pakej 5K tu)...brother tu jemputla masuk tgk2 hasil die design rumah...toilet die weiiiii....giler lawa...suke aku tgk tiles die tuh...da mcm toilet hotel siottt...siap ade downlite lagi...tp mahal la...rm2270...erkkkk!

dr penerangan brother tu,from entrance ( ada downlite+plaster siling sket) n dining ( ada dua lampu lekap besar free kiri n kanan siling plus bunga central utk letak lampu/kipas) n keseluruhan dining tu di pasangkan cornice n arch bentuk separuh bulat kt pintu masuk dapor--korang agak brp RM?....baru rm1368 wehhhhhh....adoiyaiii...giler murah...

pastu hall die --plaster siling bentuk moden sket ada 2 tingkat siling plus 4 lampu kuning kt dlm 1st tgkt n 4 lampu bentuk segi4 diamond,baru rm1600 wehhhh...adoiyaiiii...ade hikmah jugak aku x jadikk buat dgn cine tuh hari tuh...sebbaik dpt tau ade yg murah camni....

bincang punyer bincang punyer bincang termasuk amik pendapat mentua kussss,akhirnye pada hari isnin lps kami decide nk buat jugak renovate rumah tu memandangkan alang2 dpt harga yg separuh lagi murahnye dari cine yg cinabengyuuu ituhhh...tapi kami x de la amik yg pakej brother tu bagi se completenye tuh....kami tukarkan sket pakej itu memandangkan kami pon da beli byk lampu kat Light Up Puchong hari tuhhh...

so..kami jez buat cornice dari entrance hingga ke dining plus satu bunga central kat tgh2 siling dining,brother tu caj rm 400+ rm300...n then kat living hall tu kami amik sebijik mcm pakej yg brother tu punyer..so die caj rm1600 lor...patutnye total rm2300 la kan...tp korang tau jela aku ni...kalo x menawar x sah... =)) so..brother tu bagi kami harga rm2225....best la die ni...bole lebih kurang...die janji kat aku bole siap sblm raya cina,aku kate ok la...hujung bulan ni pon kan...die kate bagi kunci je dulu...x yah deposit2..da siap smue kang baru bayar...leganye dengar...hihihihi!

so...sape2 yg nk mintak brother melayu ni renovate rumah korang,dipersilakan...namanye AZIZUL--Pinggir Construction Enterprise--beralamat di NO 25-20/19,SUNDAY MARKET ,JALAN RAJA MUDA MUSA,KG BARU,KL. no hp 012-6940650.

pekerja en.azizul ni sgt cpt buat kerja.kalo korang nk tau,hari isnin tu jugak diorang da start buat wiring kat rumah aku tu...oomakngaiiii...cepat nyersss...aku balik kije tgk wayar da berslirat sana sini kat hall tuh..pastu semlm(selasa) lagi lawak....kerja diorang da nak siapppp weiiii....kate hujung bulan....ni baru sehari...adoiyaiii...giler cpt....

aku smpi depan pintu rumah,alih2 ade benda2 ni...aku ckp kat papa...agaknye diorang da nk start buat kije kot...tu diorang letak benda ni kat sini maybe esok nk buat dah..ceaaaa...dgn yakin je aku berckp....****sila abaikan tarikh gmbr itu....kamera aku setting date x btl...maklumla cap ayam...***

masuk2 je rumahhh...aiyakkkkkk!!! suda buat mehh?korang x caya??haa..tgkla sendiri...aku pon terkejut...tgk punyer laju diorang buat kije...padahal rumah aku termasuk antara 16 rumah yg brother tu tgh buatkan renovate kat Sri Lavender nihhh...

haa...tu la die designnye....tu blm siap btl tu...blm kering lagi plaster nyer.lampunye pon blm letak lagi...sebbaik la econ aku die buatkan sepetak ruang....selamattt!!

haa...ni la die bunga central tu....tgh dok pacak lagi...

tu die cornice kat entrance tu..nampak x yg berbunga2 kat penjuru2 siling tuh... :D

kami pilih bunga yg ni sbb nk nampakkan timbul bunga itu...ohh ya...design cornice n bunga central itu bole pilih2 ye uolss....

cantik kan...aku ske !
hhhmmm... saya puas hati... =)) hari ni diorang nk cat rasanye....so tggu je lah
ok..tutup cerita itu...cite pasal langsir pulak...
oleh kerana mak mentua ku telah mem"volunteer"kan dirinya utk menjahitkan langsir bilik2 aku....so kelmarin kami telah gi memilih renda design batu2 utk lebih kurang 6 meter....utk pengetahuan uolss,harga renda batu2 start from rm6.50 ke atas...aku pilih yg tu,kt tgn mentua aku tuh...harganye 7.90 semeter...tp aku tawar2 dptla rm7 semeter...ngehngeh3x...
oppss...ni kami beli di Sri Serdang sajorkkk...lupe nama kedainye...tp yg pasti kedai peralatan menjahit & kraftgn(cine).


ingt x aku ade beli langsir sliding door kat Homes Harmony??...dan aku jugak ade tempah scallops di Tewah utk langsir sliding tu.

so..semlm gi byr deposit utk kain n renda...tu die designnye...harapnye menjadi n cantik la uolss...sbb aku mmg berkenan dgn design yg dibuat display di entrance masuk Tewah itu...sgt2 cantik...pada mata saya laa... ;)


upah menjahit dan barang2 mmg byr asing2 uolss...renda batu yg aku pilih itu harga rm8.90 semeter..aku perlukan dua meter utk sliding door aku...kain tu pilih dua kaler...terpulang kat uolss utk pilih material yg mcm mane yer...material yg aku pilih tu---curtain plain utk luar - 7.5m pada harga rm8.50 semeter....utk curtain dalam 1.5m pd harga rm6.50 semeter...
so..misi plaster siling n misi pasang langsir--blom setel lagik!
harapnye ade information yg aku berikan kat sini usefull utk korang jugak...sbgimana aku pon refer jugak kt blog orang lain (e.g VPink ) utk beli brg2 rumah....
k...nntkan update terkini dari aku...
****yeyyy...hari ni cavenzi anta brg uolsss...ske ske ske!!***

7 comments:

Eija said...

cantik design cornice tuh...workmanship ok tak? dia buat plaster ceiling je ker...ke ader buat renovation gak....

PuteriSatu said...

cantiklaaa... harus akak take note kan.... buat rujukan....

puterikurekure said...

cantek la cornice2 tu. memang murah pon. kite rasa kat stewan pon tak dapat kot harga camtuh?

sronoknya tgk orang masuk umah baru. jeles ai. hehehe~

reena said...

wah...wah.. renovate rumah yek.. eee.. kite nak besarkan umah + buat landscape sket... yang.. tau tak mane2 kontraktor yg besh??.. ke... abg melayu kite nih pon ngeti buat...

p/s: eee... jap lagik nak pujuk papa la... hehe...

^arween^ said...

aku sgt jeles nyahhhh
bile lah aku nk dpt gedik2 mcm nie

jeles me....

cik anum said...

belom siap da nampak cantik. bes la da ada umah sendiri.

kak, nak mintak no phone, nanti saya call bincang pasal harga album tu.

sms kat no saya 0173400670

Ceera said...

semangat giler citer pasal rumah, hehehehe...

mak kita pun nak sponsor buat langsir umah kita, bestttttttttttttt... keja kita carik kain langsir jer.. pastu lambak kasik mak, abis citer...

cepat gile dorang buat keja.. baru semangat skit nak balik umah.. sebab nak tengok apa yang dah siap.. =P