Tuesday, November 11, 2008

no feelings inside...



lately ni..kalo korang perasan...da lama aku x excited updating blog...kan?perasan x?ntah laa...terlalu byk perkara yang terjadi...menyebabkan aku sometimes hilang arah...sometimes rasa marah....sometimes i feel like people not being fair to me...tapi aku cpt2 pujuk hati...aku pujuk diri aku..aku kate...ni smue dugaan Allah...Allah nk menguji sejauh mana kesabaran aku...dan keimanan aku...ye..aku x nafikan...aku ni bukannye kuat iman sgt...tp aku masih bole bezakan yang mana baik...n yang mana buruk...


dan lately ni jugak aku terpaksa tolak a few jobs mengandam n pasang pelamin...geramnye tidak terhingga sbb bukan aku sengaja tolak...tp disebabkan kesibukan yang amat sgt menyebabkan aku terpaksa OT di hujung minggu skaligus terpaksa menolak job-job tersebut....yang menambahkan kegeraman aku ialah..sikap pegawai2 superior aku ...x payah la aku mention nama2 diorang kat sini...biar je la ianya tertanam dalam hati aku....sikap2 yang membuatkan aku bernanah hati,menjadikan aku seorang pendendam...berdendam kerana sikap mementingkan diri diorang tuh...tidak memikirkan masalah orang lain...pokok pangkalnye...jika kita x ambil pusing masalah orang semasa nak menyelesaikan masalah kite,bile pulak nnt orang akan ambil pusing masalah kite bile terkena kt btg hidung sendiri blk..btl x??xpe...di bumi ni diorang bole la tunjuk kuasa diorang...kuasa Allah atas doa orang2 teraniaya nescaya dimakbulkan....percayala...x sempat lg nk terime balasan di akhirat,Allah akan bagi balasan CASH kat kite di muka bumi lagi ..tau!aku amat2 menantikan saat itu...saat diorang tergolek dog!kejam kan bunyi ayat aku ni???mmg kejam..tu pasal aku kate..aku skang ni menjadi seorang yg terlalu pendendam....Ya allah..bantula hamba mu ini...


seperkara lagi yang membuatkan hati aku tersentuh....apabila aku mendapat tau biras aku nk mengambil keputusan utk bercerai dgn adik ipar aku tuh....kenapa la haiiiii.....adatla berumah tangga ada pasang surutnye....skang ni mereka da berasingan....biras aku kembali ke kampungnye kt Melaka....dan adik ipar aku kembali berseorangan....ntah la...aku x nak salahkan sesiapa....pada aku adik ipar aku tu bekerja bagai nk mati sbg pemandu ambulance di pusat kesihatan upm...dan sekiranya OT die x melebihi 100jam...die tidak akan dapat gaji melebihi 2K...adatla da berkuarga...mmg nk cari duit lebih....lgpulak biras aku tu x nak bekerja,x nak berpisah dgn anak katenye...pada aku alasan tu x logik...if kite nk hidup yang selesa...kena la sama2 bantu suami....kerana tidak mahu membantu suami bekerja tu la,adik ipar aku terpaksa duduk serumah dgn mak nye(mak mentua aku la tuh) yelah...sewa rumah kat sini manala dpt 2-300...mau2 pon 400 atas...dgn duit kete lagi...pampers anak lagi....so...x payah la nk merungut dan asek nk bergadoh dgn husband utk tgkatkan taraf hidup..ye x?kalo nk selesa..sama2 bantu suami...kan?


bile suami bekerja bagai nk mati...di katenye suami gi menggatal...siap ugut2 bagai nk simbah asid kat muke adik ipar aku la..di bukaknye hadis itu ini nk sokong hujah die yang kununnye die x perlu bekerja,tugas suami yang bekerja..adoiiyaiiii..kalo hidup kat zaman nabi bolelah kite amalkan fatwa begitu...ini zaman ekonomi mencabar..logik ke kite nk biarkan suami tunggang terbalik sorang2 bekerja..kalo suami gaji 2-30 ribu xpela....ini gaji ciput..macam2 lagi la die perkatakan..melawan ckp n kurang ajar apatah lagi..itu la ini la...mcm2 perkara yang die buat utk menambahkan sakit hati mentua aku n adik ipar aku tuh...kenapa la haiiiii....kenapa x nak sama2 bantu suami if nk senang?kenapa cari alasan demi alasan utk bercerai...???ingtla wahai birasku...kehidupan slps penceraian tidak semudah yang disangkakan...tambah pula dgn kehadiran anak....aku kesian dgn mentua aku...diorang bukanla sihat sgt...tp digagahkan jugak utk menjaga hati menantu...jentik pon tidak...adatla orang tua,mulut bising sket,bising pon sbb sayang..bkn nak soh gi jahanam...tp kalo dalam hati kite tanamkan rasa bersyukur dgn pemberian Allah dan jodoh yang Allah tentukan,da tentu kite x kan hilang arah...kan?aku rasa mcm baru sgt diorang berkahwin , n mcm baru lagi mentua aku timang cucu baru ....hmmmm!


dan lagi...aku tau sepatutnye aku tidak berkongsi perkara ini...tapi aku rasa aku perlu luahkan ...kalo tidak nnt aku akan hilang kemudi....boyfren lama aku email aku...emailnye berbunga2 cinta....dan aku rasa nak menangis baca email die...adakah sbb aku masih sygkan die...tidak....aku sygkan suami aku n anak aku lebih dari segala2nya....so...atas sbb ape aku menangis?? kerana die mengatakan die tidak kawin2 lagi...ayat2 cinta nye masih berbasi dalam pemikiran aku....dear..plz...go from my life....i da kawin dear...plz find someone else to replace me in ur heart....kite sekarang tidak searah lagi...kalo dulu sblm perkahwinan ini terjadi..mungkin boleh i pertimbangkan...i x mungkin kembali pada u...x mungkin..jgn ditagih ape2 janji kite dulu...hakikatnye u yang melepaskan i...wang ringgit dan kedudukan u bukanla jaminan utk i melepaskan ape yang i ada sekarang....plz go...go :(

ok la...aku x nak lagi layan blues ni...better aku tgk gmbr2 safiya supaya aku sedar diri...n sesungguhnye safiya camelia adalah kesayangan aku dan ratu hati aku...semoga aku berjaya melepasi cabaran n dugaan ini...doakan aku okeh!

bye!

9 comments:

[ LADYKiKi] said...

insyallah suma kan redha nanti.. bila kita yakin apa yang kita mahu..

♥harapnya fea kan rasa tenang untuk mendapatkan jalan yang terbaik..

♥seadaanya kita manusia mmg seriang kan diuji..

♥kiki doakan yang terbaik fea

puterikurekure said...

baru lagi ek diorang kawen. cian adik ipar sri tu.

ex sri kaco sri ek. sabor k. kuatkan hati dan tabahkan iman kat dada. kite ada sokong sri ok!

BATU said...

Pasal kerja kau, suma satu ayat.."INILER DUNIA YANG KITA CINTA SANGAT".

BIRAS KAU:
Memang baru sangat ipar kau tu kawen. Ni ler ujiannyer. Sejauh mana kita sbg hamba dpt bertahan.

Bagi aku:
Aku boleh terima kalau alasannya tak mau kijer pasal nk dekat dgn anak. Tapi aku tak bule terima kalau dia rasa gaji laki dia tak cukup utk dia anak beranak. Betol cakap kau, kalau nk senang..bantulah suami tu.

Takper la dia nk angkut sebakul hadis skali pon, tp dia pun kena ikut hadis jugak. Ada hadis ker yg menyokong dia menyimbah asid kt muka laki. Hadis mana yang membenarkan dia untuk berkurang ajar?

Hadis Rasulullah SAW kekal fleksibel pada bila bila masa. Memang kita hidup BERLANDASKAN hadis dan sunah. Kalau dia betul nak ikut cara hidup zaman Rasulullah, dia kena lah redha dengan apa yang dia ada.
Masalahnyer sekarang adalah, dia tidak redha. Dia tak mahu membantu.

Harus di ingat, dalam zaman ekonomi mencabar ini, masih ada keluarga yang istrinya tidak bekerja, anaknya ramai, suaminya bergaji kecil..tetapi masih bule hidup...dgn bahagia sebab...MEREKA ITU REDHA. Mereka tak mahu mewah. Cukup dengan apa yang ada.

Itu orang lain. Tapi aku sendiri tak sekuat itu. Justeru, aku sendiri berusaha (bekerja) utk membantu menyediakan keadaan yang selesa utk keluarga aku. Tapi mengkondem suami... tidak (minta dijauhkan sifat ini dari diri aku & kita semua). Sebab, aku tahu kemampuan dia dan aku redha...dia pulak tahu kehendak aku dan dia jgk redha membenarkan aku bekerja utk bantu dia.

Berbalik pada niat: Ikhlaskah kau menerima suami (seadanya)? Ikhlaskah kau membantu suami? Ikhlaskah kau menjalankan tanggung jawab kau?

Hakikatnya...
Rezki...datangnya dari ALLAH. Kenapa perlu merungut setelah berusaha??? Kenapa perlu mengharapkan rezki tu jika tak berusaha??

Tetapi..aku jgk manusia lemah. Iman aku terlalu lemah utk meredhakan semua keadaan. Hinggakan tanpa aku sedar, aku pun sama seperti apa yg aku kondem org lain.

Lu pikir la beb!!

pada ex-bf kau tu:
..bule tak ckp satu benda kat dia...
"JANGAN KACAU BINI ORANG LA"..
baik @ betul mcm mana pon kau, takda maknanyer kalau KAU KACAU BINI ORANG...kau akn digelar MR. FASHA..hehehe..

adios!!

mummysyafie said...

banyak dugaan yer fea? bila kita menghadapi dugaan macam ni, boleh buat kita lemas kan. jalan terbaik ingat Allah..mudah²an kekusutan tu terlerai gak fea.

pasal ipar tu..mmg lah tak adil kan. suami cari nafkah, n isteri lak fikir bukan²..sepatutnya kita suami isteri bertolak ansur dalam melayari alam rumahtangga.

all the best fea..tabahkan hati k..

lily lotus said...

sebutir2 perkataan dlm entry ni i baca..so touching..harap u tabahkan hati..anasir2 luar tu hanya dugaan Tuhan..think positive dear ;)

mummy said...

hai....assalammualaikum...

sedey dengar citer u pasal adik ipar ngan biras u tuh....act, kes yg sama berlaku pada adik ipar i ngan beras i jugak(Beras ker nama nyer???>..)tapi terbalik laaa.....yg menjadi mangsa, beras lelaki i.....adik ipar i plak yg demand tinggi.....biasalah...bila urusan rumah tangga dah dicampuri oleh keluarga...especially parents, things become worse..dan tak selalunya bertambah baik kan?.....but to me, pasal duit nie...sampai bila pon takkan abis...dan sampai biler pon takkan pernah cukup...yer tak?? bila kita nasihatkan...dikatanya kita menghasut...sudah nya i n my hubby yg jadi blacksheep in the family.....dipulau kerana tak backing adik sendiri.....tapi....satu hari Tuhan akan tunjukkan kebenaranya ek....pray....

Mommy Lily said...

haii mcm2 kan cerita rumahtangga ni. betul, 2,2 suami isteri kena byk sabar dan bertolak ansur...

san selalu la update yang. rindu nk baca cerita safiya la

shafa said...

Fea...Mcm2 dugaan Allah SWT uji, Harap dugaan yang ditempuhi dilalui dengan tenang & mudah. Sama2 kita berdoa..

ArELeEz said...

u go gal! insyaallah.. everythin' will be fine.. aminn..