Thursday, September 25, 2008

White Choc Cookies...

hai uolss...hari ni kite ceritera pasal biskut raya lak k....biskut ni aku buat ahad lps...tp br hari ni dpt masukkan dlm blog nih...biasala...mak bz nyah...

ok...tajuk biskut ni White Chocolate Cookies with cornflakes....aku malas nak pjg2 sgt so aku namakan White Choc Cookies sajork....resipi ni ada kt blkg kotak Kellogs Cornflakes...malas nk taip pjg2 so aku snapkan aje pic bahan2nyer ok...spt dibawah ni....

aku buat adunan utk 3 rumah...(mine+mak kt kg+mentua kt sini)...so triple up the amount ok...aku edit sket bahan2nye spy sesuai dgn ape yg ade di dapur aku...Honey Gold tu aku ganti dgn biskut manis dikisar2....kismis tu aku ganti dgn buahan2 kering campuran(yg mcm sultana tuh) n walnat aku ganti dgn nibs almond...yang lain smue sama....

k...ni sebhgn bahan2 nye...biskut manis dikisar halus n white chocolate yang aku da sagat...wahh..sagat tuh...


nak menyediakan bahan2 adunan ni mmg ade sedikit leceh n memakan masa...tp bile adunan da siap mmg mudah nak wat bentuk...sukati je nak wat bentuk ape...leper ke rupe gunung brapi ke rupe zirafah ke ikut suke korang....janji adunan mesti bole dibentuk dgn jayanye....ewah....

ok..cara membuatnye...
  1. adun kasi rata tepung gandum,serbuk koko,white choc,kismis,almond tu dulu...ketepikan...
  2. bancuh nescafe tuh n masukkan dlm bekas lain n masukkan marjerin n gula kaster tuh...adunkan kasi sebati btl2 n naik kembang n berkrim...
  3. lps tu masukkan adunan marjerin ni kedalam adunan tepung gandum tadi...kaup balikkan kasi rata n sebati....mcm gmbr kt bawah ni....tadaaaaaa!!!


itula die adunan saya...giler byk kan...mmg byk pon...sakit tgn aku menguli walaupon pakai pengadun eletrik tuh...yela sbb kena tekan2 kan sambil benda tu menguli......lenguh siot...kt sblh tuh cornflakes yg da dikisar kasar yer...


wat la bentuk ikut suke...nk ikut style biskut chipsmore or famous amos pon bole....lps tu coated kan dgn cornflakes tu....

ni la hasilnye...walaupon nampak x semenggah..tp sedapppp tau....hahahaha...angkat bakul btl...perasannnnn nyer...

tu diaaaa....siapppp...bekas putih kecik tu saje je nak bg mentua rasa sbb x nak die bukak katup balang tu...kang cpt masuk angin...bekas kecik atas tu saje aku simpan lebih utk aku n ai n safiya makan2...laki mak puji nyah...sedap katenyer...kahkahkahkahkah....
sekian sajorkkk....mekasih... :D

8 comments:

mama ranggie said...

rajin nye lah die buat kuih...

reena said...

teringin gak nak buat kueh sendiri tapi tah bile bole buat bila assistant nye lagik kecoh drpd chefnya

@cu SaYaNg said...

erk...nape nama dia white choc?
tapi kaler coklat...
apa2 pun mmg sedapppppppppppppppppp

Hannan said...

wah... kite tgh buat biskut ni :)
sedap kan?
heheheh

ratna said...

aduh..sedapnyer tgk cookies tu.. rajin awak buat.

viruspadu said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin, Dari VP, Laloque dan Nisa...

peace! :p

HasraRazali said...

baguus nyer la..rajin sungguh wat biskut raya yerk..

gee ryder said...

erm cam sdplaa..i like cornflake..nmpk sng jer..leh ah try gak hehe..

bdw, slm knl...kita tukar² link ekk..