Monday, September 15, 2008

Macaroon Chocflakes!

malunye nak wat entry pasal biskut raya kuih muih bagai ni....yela....i kan first timer....wat biskut pon ala2 malu2 miawwww gituuu...ok la..i cite sket yer...**kelip2 mata**...ni 3rd trial okeh...1st n 2nd trial x yah la uolss tgk gmbrnye yer...wat malu aiii je...kikikikikikihhh!!!

okeh tuan2 puan2....biskut raya ni dinamakan...Macaroon Chocflakes....ini adalah resipi dlm buku yg aku beli dgn kepoyoan yg jelas terserlah hr tuh....kahkahkah!

sbnrnye nama biskut tu adalah Macaroon Kelapa...tp disebabkan aku tgk x lawa...aku upgrade biskut ni menjadi lawa sket(pd pndngn mata ku lahh)...aku dipkan chocolate n tabur cornflakes...tu yg jadi nama Macaroon Chocflakes tu...hahahaha!!sesuke hati aku je letak nama kan....korang x suke ade aku kesahhh?hikss!

ok...ini la die hadiah oven yg aku menang mase Family Day yer....cap ayam sajorrkkk...xpe..janji kuih mak meletup uolsss...!

brg2 nye mudah saje uolss..
tepung gandum(3-4cawan),gula caster (1/2 ke 1 cawan),telur(sebiji je ),kelapa kering...yg xde dlm gambar ni..planta(1/2 ke 1 cawan),tepung jagung(2-3 sudu),chocolate masakan Van Houten(btl ke eja ni) n ofcoz cornflakes yg da ditumbuk kasar2....ni lebih kurang utk 50-60 keping biskut sajorkkk!
anggaran bahan2 ni kena agak2 sendiri la uolsss...sbb dlm buku tu x btl anggaran gram nye...siot je buku tu ..bg ajaran sesat...
masukkan smue bahan2(kelapa kering tgglkan sket utk tabur kt atas biskut) kecuali chocolate n cornflakes...ape lagi...putar putar putar...big money big money...!!huhuhuhu!
tray jgn lupe dilumur dgn planta utk x nak kasi kuih melekat okeh...
okeh...bentuk kasi bulat2 then tabur sket kelapa kering di atasnye..jgn lama ye bakar dlm oven..wat dlm 100-120 drjh C dlm 10-15 min gitu..agak2 tau..lama2 sgt kang hangus!
chocolate dicairkan...i nak cpt so wat dlm fry pan saje...kalo nk in detail...patutnye kena wat yg mcm kukus tu kan, atas air mendidih,kan uols??sori ye..mak nak cpt..anak kecik kan...xde masa nk detail2 sgt nih...asal cair sudeyyyy!!
agak2 la uolss...bile kuih da kuar dari oven n da sejuk sket br cairkan chocolate tau...then dip kan dgn choc n tabur cornflakes....mase nk dip tu ikut suke hati uolss...nk dip separuh ke or dip smue ke..lantak korang...janji cantik di mata ...gituuu! ***brp byk agak2 daaaaa...***
inila die hasil kuih saya setelah di asing2 kan utk bg org rasa...dlm balang ni dptla lebih kurang 50 kot...selebihnye sy bg mak pak mentua rasa ,makcik hasben,adik ipar,n adik beradik aku...skalinye diorang kate sedap...mcm x percaya je aku...siap pak mentua aku n makcik aku tu tempah dua balang...ohhh...tidakkkk no no no noooo!!...aku x brani nk amik tempahan...blom takat tu kemahiran aku..nak juai kat orang....aku jez mintak diorang rasa n komen je...no tempahan2 okehhh....nehi nehi nehi!!!
ok tu je entry biskut raya saya yg pertama...sekian...**clap clap clap**

13 comments:

reena said...

bole post sini tak?? nak gak rasa.. yummy!!

Mommy Lily said...

tahniah pandai dia wat kuih...

mami failed la bab2 biskut raya nie

nk tempah leh tk?

lily lotus said...

yeah..dh siap :P
tgk mcm sedap ni..slmt mencuba lagi

fealize_eleanoer said...

reena :

x main la post2...nnt dtg la rumah i berayer k.. ;)

mommy:

ala mommy...rasanye mommy wat lg sedap kot dari saya...sy mmg takut nk amik2 tempahan ni...tkt x menjadi lak... :)

fealize_eleanoer said...

lily lotus :

ye yehhhhh!!tq..i will..

mummysyafie said...

taniah!taniah! biskut dah menjadi k..nanti leh wat business lak..

mc'kie tok one said...

wah nyah! clap! clap! clap! mak bangga wokeh!!!....terer ko nyah!...cayok!!!!

lily lotus said...

sudi2 kanlah terima award kat my blog yerr ;)

PuteriSatu said...

lama tak jengok mama safiya ni.safiya pun dah besar kan...
dah pandai wat biskut la mama safiya sekarang..hiks...akak order satu (gurau je..)

DYLA said...

wah rajinnya buat kuih raya.

jeles la baca dah kurus tue

ratna said...

ala..kira ok la tu. first time pun menjadi gak.. lama2 boleh jadi terer.

puterikurekure said...

wah wah!
nampak sodap je
bak la sini seketui dua..

;)

Aleeya said...

mak datukkk pandainye wat kueh raya, aku raya kueh tunjuk jek kehkehkehkeh