Tuesday, March 18, 2008

kisah burung accident...huhu !


hye korang,

sorilah,x menyempat2 nak update.al maklumla,aku yg paling bz mengalahkan Obama..heheh boleh?

padan muke aku kena sound setempek dgn Dosh.

byk mende nak cite,tp memandangkan laki aku otw nk amik aku,aku ringkaskan la yekkk...tu pon kalo aku pandai wat ringkasan.aku ni BM nama je A1,tp bahasa tunggang the langgang ...

ok camnikkk...

semlm...aku ngn ai nak gi bli barang kt alamanda la kununnye...smpi la kat ade satu selekoh tu tau...bole kate konar baring nye selekoh arr kan...aku nampak ade sekor burung,mcm rilek je kt tepi jalan tuh..xdelah mcm tepi tau..mcm nak ke tengah sket....ape aku ckp ni..korang phm x? aku bgtau ai," abg..jgn langgar burung tuh"..."iskkk...tau ler"...laki aku balas...

bile da nak dkt lalu sblh burung tu,die x terbang2...then bile da pass by die pon die still x terbang jgk,malahan tergolek2 kena angin kete aku tu..bukan angin kentut tau..kete mana bole kentut...

aku tgk kt cermin blkg la...tgk die still x beralih2 jgk...aku ckp kt ai..."abg...burung tu x terbang pon..injured ke arr?"...."yela agaknye"...balas ai..."alahai..bang,sian la burung tuh,jom gi tlg die..."nak tlg ke...ermmm...ok lah..."

kami turn blk tuhhhh,heheh..padahal nak turn ikut Hospital Serdang tu bapak punyer besar turning tu uols,sian kt burung tuh punyer psl....dalam hati kami redha jelah kalo burung tu da kena lenyek dgn kenderaan lain.

kami sampai je kt konar baring tu tadi,tgk burung tu still kat situ...alalalalala...siannye...aku dgn beraninye kuar kete smntara laki aku tggu dlm kete kt blkg aku...redha je uols kalo kete kami kena cium kat buntut.hohohoho!

aku amik burung tuh die x lari and x terbang pon.confirm injured.aku pegang die tangan aku ade lelehan darah...la...berdarah rupenye kaki die..ala2 terkulai gitu...die diam je mase aku pegang die...then kami decide bwk terus gi klinik veterinar kt Universiti Veterinar Hospital(UVH) kt upm ni..

dalam kete tu burung tu lemah btl uols...sian la...aku teringat kt safiya.yelah makhluk2 mcm ni la yg lemah kan...mcm safiya pon lemah,kite sbg yg dewasa ni harus bg pertlgn dan guidance.

aku gi UVH tu dan report kat situ.mase nak serahkan burung tu kat situ kan..burung tu siap terbang pulak uols,mcm terperanjat gitu..bapak kelamkabut aku kejar...skali tertempek die langgar pintu terus jatuh ke bawah...alamak...terus aku amik then staf situ masukkan dalam kotak...

aku dikehendaki sign satu surat yg mengatakan aku x kan claim balik burung itu sbb setelah dirawat die akan dilepaskan smula sbb considered as hidupan liar la kan...burung tu pon mcm ala2 aku x penah nampak gitu.kat dada burung tuh ade bulu kembang2 tp setakat beberapa helai jek.ekor die kaler kuning coklat2.kepala belang hitam putih...mmg cantik...

aku ade amik gmbr tp kamera aku wat hal..spoilt betul..xpelah...janji burung tu slmt di tgn mereka yg sepatutnye...tp aku mcm tergedik2 nak cari dr vet yg rawat die sbb nak tny mcm mane condition die tp mcm ala2 sengal la pulak kan...mcm ngada2 lak...da tlg da lah...kan...ye ke?

ntahla...

ape la aku nih.kate nak ringkas tp punyer arr pjg ringkasan nih...hemmm..failed btl la aku nih...hihihi!

oklah korang.laki aku da sampai..nnt2 kite smbg yekk..

daa!!!

11 comments:

Mommy Lily said...

alahaii cedih nya baca citer ni...kesian burung tu kann...congrats la u all begitu prihatin...semoga burung tu selamat..

shazlyna said...

begitu tragis kisah mnyelamatkan burung tu
boleh buat drama pendek
tapi aku nak tanyalah
burung tu burung ape
yg pasti bukan burung murai
jwb tau....

mc'kie tok one said...

pahala tu nyah...

fealize_eleanoer said...

mommy lily :

tu arr..doakan la agar makhluk allah tu slmt...sbb die nampak lemah sgt ri tuh !

shazlyna :
bkn murai..bkn murai dot com..bkn jgk mulut murai..tp aku x pasti apakah jenisnye...nnt kalo kamera da ok,aku upload gmbrnye.

fealize_eleanoer said...

mc'kie :

erkk...mak x ingt pon psl tu mase nk slmtkan die nyah...mak ni confirm leh jadik rescue 911 kan..

:))

flush said...

perghhhh.. baiknya..
nape la hp buat hal..
kalau tak boleh jgk google apa jenis burung tu.. (mmg jrg nampak ke burung jenis tu)..

Beauty Bride said...

flush :

itula pasal...sgt la sedihnye saya tawww...kamera tu leh wat hal pulekk...tu arr..kalo x bole googling kan...

pada sy mmg x penah nampak la...tak tau kalo org lain slalu nampak spesies tuh

haja said...

sgh mulia ati mu wahai cik fealize...pasni klau ular plak dok cedera cmner..nk tolong x??hehehe

budak gumok said...

sebenaunyer..burung itu adalah jelmaan seorang anak raja yang kaya raya dia alam semestar ini.
kau dan laki kau akan dapat ganjaran sb selamatkan dia nanti...

fealize_eleanoer said...

haja :

hhaaa??? ulao??

x nakkkkkk!!!

mak geli ulao,semut,lipas,lipan tawwww...

hekssss...meremang bulu roma ni ha!

fealize_eleanoer said...

budak gumok:

haa..anak raja??

kalo gitu aku rekemenkan anak raja tu kawin dgn ko..boleh?menganga jela halim nnt...

hueh hueh hueh !