Thursday, January 31, 2008

aku x rela,tp dipaksa jgk..

ah 'hah !!..
mcm suspen jek kan tajuk blog aku ri nih...

sbnrnye simple je maksud aku tuh...aku x nak anak aku dicukur jambul tp aku dipaksa rela sbb tu kehendak kuarga sblh sana....

mesti korang tertny2 nape aku x nak anak aku dicukur jambul kan...sbb cukur jambul adalah amalan BIDAAH dan menghampiri KHURAFAT...errkksss...mcm pandai2 je kan aku ckp ni...x...perkara ni benar...dan aku ade bukti bg menyokong kenyataan aku tu.baca artikel Utusan Malaysia nih...

bercukur jambul amalan bidaah org melayu

aku bc artikel ni sejak safiya dlm perut lg.sbnrnye mmg aku berhasrat utk cukur habis kepala safiya sebaik die dilahirkan,tp hasrat tu terbantut bile aku tgk safiya mase lahir xde rambut.so aku berpendapat x perlu la safiya aku cukurkan kepalanya...

tapi,yg buat aku sedih...kuarga sebelah ai smuenye beriyer2 nak cukurkan jambul safiya siap bermahaban dan berzanji dan dihiasi dgn bunga2an dan yg paling aku takut tu...bekas kelapa yg dipotong berliku2 mcm budaya hindu tu pon dibuat jgk oleh mereka.puas aku berdebat dgn sedara2 nye,termasuk mak nye,siap aku print kan lg keratan akhbar petikan ustaz Abu Hasan Din tuh,tapi kata2 aku ditolak mentah2 ke tepi.fakta aku x bernilai pd mereka.akhirnya aku terpaksa mengalah.
mase mlm kenduri tu,aku terpaksa serahkan safiya tanpa rela hati.aku tgk safiya x bersedia nak pergi,mcm seolah2 fhm yg ibu nye x merelakan perkara khurafat itu dilakukan ke atas dirinya.mama x bole buat apa2 syg,kalo mama halang lg,mama akan dianggap derhaka.mama serba salah,nak ! :( maafkan mama x dpt nak iring safiya mase majlis tu,mama x bole syg,air mata mama asek meleleh je.

sbnrnye la kan...kalo boleh aku nak perbetulkan fakta cukur rambut bby ni.sepatutnye biarlah orang melayu islam kite ni fhm yg amalan sunat Nabi ialah cukur habis kepala bayi.bknnye cukur jambul iaitu jez gunting wat syarat dan letak dalam bekas kelapa diiringi nyanyian marhaban dan bunga bungaan.

tp entahla...siapalah aku nk perbetulkan fahaman orang melayu.

aku pon bknlah baik sgt.aku ni bkn nye alim pon.tp pada aku safiya terlalu kecik utk didedahkan dgn perkara dan amalan khurafat sebegini.terlalu awal ...

entahlah.tapi aku yakin tuhan memahami niat baik umat2nya.biarlah Dia yg decide...


bye !

14 comments:

budak gumok said...

Sabau ler...ALLAH tahu niat kau. DIA tahu kau tak redha. InsyaALLAH...doa bebanyak moga kau dan safiya dilindunginyer. Tentang dosa pahala mereka yg melakukan amalan tu, kita serah jer pada Tuhan. Sekurang-kurangnya, kau dah suarakan pendapat. Ini dah cukup baik dari diam mengalah. Biar mereka dgn cara mereka. Kita doa sesama supaya Safiya dilindungi dari perkara2 bidaah atau kurafat dalam hidup dia nanti...Amin.

budak gumok said...

argh.....nk bagi komen lagi skali....

tapi memang sakit hati jugak ek..bila ckp kita yg sebagai EMAK ni orang lain tak mau dengar. Sabau jer lah Nick...

hOtMaMa said...

huhuhu...kesiannyer kat awak ek! langsung tak boleh nak bersuara kan...so terpaksa rela la jawapnyer! saya pun langsung tak buat cukur jambul nih utk anak saya dulu sbb artikel nih jugak la... nasib baik ayah saya pun ada baca... so mmg tak buat la... cuma buat aqiqah sajork... yg kes awak nih dah terjadi dah pun.. terpaksa pasrah jerk la nok! nak lawan pown mak mertua u ols... kalau tak nanti haruss kita jadi menantu black list plak..hiks!

m i n e r a l . . . said...

mungkin terlalu gembira, sampai jd bidaah kot... ntahlah
tp syukur keluar sy dan mertua mmg sporting, tak ikut adat2 nie, nk kawin pon mudah, bila dpt anak, ikut yg mana perlu dan wajib jer.

fealize_eleanoer said...

batu :

aku yakin sbnrnye kuarga sana pon berniat baik,cumenye kehendak dah melepasi batasan,xpelah...bia Dia yang decide.

amin...

fealize_eleanoer said...

batu :
sabar itu separuh dari iman..

aku mati dalam imannn :D

fealize_eleanoer said...

hotmama:

btl la mama.

saya pon dah watkan safiya nye aqiqah.

bkn menantu blacklist mama,tkt nnt jd menantu hantu :D

fealize_eleanoer said...

mineral :

yela tu kot agaknye...

lgpon safiya ni 1st cucu so tu yg mybe overexcited...

LILY SAFIYYA said...

hai mama...so sorry about that...mesti sedey bila org buat ape yg kita tak rela kt anak kita kann...

lily ari tu potong sikit je rambut sbg tanda ...itu pun acara wajib kt kampung tuk bayi baru lahir..babah lily tk kasi cukur, sayang katanya coz rambut lily pon tk la lebat sgt

fealize_eleanoer said...

mama lily:

i x rela tawww...

mak x kuasa nyah !

viruspadu said...

ooo sy x penah plak baca artikel tu...

tp sy dah buat dah majlis cukur jambul nisa dulu... huhuhuh

fealize_eleanoer said...

vp :

kite yg x tau,xpe..

cume pd yg dah tau,harus la bagitau kepada yg x tau !
:D

lankapo said...

hi,
tak tahu lah pulak bidaah. baru tahu baca nih..
emm tapi anak saya cukur habis pagi tu..pastu masuk buai and ada marhaban sket pastu makan.

cukur jambul takder lah

thanks for the info

fealize_eleanoer said...

lankapo :
gitu la gamaknye...