Monday, November 05, 2007

abah selamat dikebumikan...

aku teringat kata2 bijak pandai..."ibu bapa yang malang adalah ibu bapa yg terpaksa mengiringi jenazah anaknya ke kuburan..tetapi anak2 yang beruntung dan bertuah adalah anak2 yang mengiringi jenazah ibu bapa nya ke kuburan"....

aku paling tidak bole lupakan hari pengebumian abah...suasana terlalu sedih dan sayu dan orang yang paling aku benci skali menangis mendayu2 di sisi jenazah abah..sape lg kalo bkn Andak yg biol tuh....biar die nilai sendiri tindakan die tuh...tindakan bodoh die tuh yg mengorbankan nyawa org yg sepatutnye die sayang,die sanjung,insan yg sepatutnye duduk di rumah dan berehat kerana lanjut usia....aku nampak riak muka Andak yang menyesal x sudah....aku x bole nak maafkan Andak..in fact,aku terlalu2 benci tgk muka die....

aku byk kali cium jenazah abah...sejuk...muka abah tenang,pandangan abah tu seolah2 sejuk,abah senyum...bersih sgt air muka abah....aku teringat kata2 abah..abah pernah cakap..kalo bole die nak meninggal mcm umur nabi muhd s.a.w.....aku senyum sendiri dgn air mata berlinangan....

waktu jenazah nak dikeluarkan dari rumah menuju ke surau berdekatan utk disemaygkan...adalah waktu yg paling mengharukan...smuenye menangis...ramai yg pengsan...aku da x perasan sape2 yg pengsan tu...yg penting bg aku mase tu aku nak ikut jenazah abah ke kuburan...

sewaktu jenazah abah hendak diturunkan ke liang lahad,aku ternampak andak mcm nak jd orang gila...mmg patut pon kau jadi gile...sbb kau da buat ramai org lain jadi gile disebabkan perbuatan kau dan kata2 kesat kau pada abah....kau berdoalah spy abah sempat ampunkan kau..dan yg paling penting kau tny Tuhan adakah Dia mengampunkan dosa2 kau pada abah...

jenazah abah sgt senang diuruskan ketika pengebumian...pd mula nye liang lahad nampak mcm x muat sbb mcm x cukup pjg..aku da cuak jgk mase tu ..tp alhamdulillah..mmg muat dan proses pengebumian berjalan dgn lancar dan cuaca sgt baik....imam yg bacakan talkin utk abah turut teresak2 sbb mmg mereka rapat dari muda smpi la abah habis nyawa..

setelah selesai smue menjirus air mawar dan tabur2 bunga rampai,andak peluk kubur abah sambil menangis2...achik pon mcm tuh...uda..along ..kami smue...smue menangis ....mase tuh da bbrp kali aku hampir2 jatuh tp sempat ai capai aku...aku peluk ai semahu2nya...aku x percaya abah da xde...

bile da blk aku cakap dgn mak aku nak buatkan kubur abah...alang2 aku x dpt bwk abah ke Langkawi...aku nak gunekan peruntukan tu utk buat kubur abah...kami pon tempah dkt Merlimau dan harganye mencecah 4 angka,,,tp xpe..aku puas ht..mmg itu niat aku utk abah...

aku pesan kt mak..kalo adik beradik sblh sana tny psl nak buatkan kubur abah,jez ckp aku da buatkan tp x payah bitau harganye...kalo diorang rasa nak hulur sket2..aku terime...tp kalo xde pon x pe...aku x kesa sbb mmg aku da niatkan utk abah....

rumah makcik kt Pulai buat kenduri tahlil utk hari arwah pertama dan kedua..kami buat hari yg ketiga..dan dijangkakan kami kt merlimau nak buat lg utk hari ke 40...yg kat pulai aku x sure mcmana, diorang buat atau x...


abah..semoga abah tenang di alam sana....Ya Allah tuhan yang maha penyayang,Kau tempatkanlah roh ayahandaku di kalangan orang2 yang beriman dan beramal soleh...ya Allah tuhan yg maha mengasihani,Kau ampunkanlah dosa2 yang dilakukannya samada disedari atau tidak disedarinya..Ya Allah tuhan yg maha agung...Kau jauhkanlah ayahandaku dari azab siksa api nerakaMu Ya Allah Ya Rabbal Alamin...

Al fatihah utk abah aku... :-(


2 comments:

viruspadu said...

alahai sedihnya dgn kata bijak pandai itu,....

sy adalah ibubapa yg malang itu.. :(

fealize_eleanoer said...

viruspadu :

jgn mcm tu syg..

sy hanye petik quote itu..

jgn terasa ht ye..